3469
Αναζητώντας έμπνευση για τον σχεδιασμό του στεγάστρου σκέφτηκα «τι μας προστατεύει κυρίως από τον ήλιο σε μια χώρα σαν την Ελλάδα…» και η προφανής απάντηση ήταν η ομπρέλα. Ψάχνοντας, για ομπρέλες προκειμένου να τις χρησιμοποιήσω σαν αφορμή για τον σχεδιασμό ανακάλυψα τις παραδοσιακές γιαπωνέζικες ομπρέλες. Η διαδικασία κατασκευής που κρύβεται πίσω από αυτές θεωρείται μορφή τέχνης και ξεκίνησε το 1700 στην πόλη Γκιφού . Οι γιαπωνέζικες ομπρέλες κατασκευάζονται μόνο από φυσικά υλικά και χρειάζονται μήνες για να ολοκληρωθούν λόγω του ότι είναι αποκλειστικά χειροποίητες.
Αυτό που χαρακτηρίζει τις ομπρέλες αυτές είναι το λεπτεπίλεπτο τις κατασκευής τους. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό τους είναι το μπλέξιμο που συμβαίνει μεταξύ των πολύ λεπτών ξύλινων βεργών τους καθώς αυτές ξεκινάνε από τον κορμό της ομπρέλας, προεκτείνονται προς τα έξω για να στηριχθεί πάνω τους το χαρτί που δημιουργεί την σκίαση και ξαναγυρνάνε στη βάση στο σημείο που ανοιγοκλείνει η ομπρέλα. Με αυτό το σκεπτικό σχεδίασα και εγώ το στέγαστρό μου χρησιμοποιώντας το οπτικό «μπλέξιμο» για το στοιχείο του τραπεζιού και του καθίσματος και την λειτουργία που ανοιγοκλείνει μια ομπρέλα για το σχεδιασμό του στεγάστρου ώστε να μπορεί και αυτό να ανοίγει και να κλείνει αναλόγως των καιρικών συνθηκών.
Τα υλικά, ήθελα να είναι φυσικά για να ανταποκρίνονται στο αντικείμενο της έμπνευσής μου. Για το μεγαλύτερο και εμφανές μέρος της κατασκευής έχει χρησιμοποιηθεί ξύλο οξιάς, που είναι ανθεκτικό και στην υγρασία αφού το έπιπλο προβλέπεται για εξωτερικό χώρο, ενώ για την βάση η οποία ουσιαστικά στηρίζει την όλη κατασκευή είναι μεταλλική. Για την σκίαση χρησιμοποιείται τεντόπανο.
Η κατασκευή αποτελείται από ένα μεταλλικό βάθρο (βάση) κυκλικής κάτοψης. Πάνω σε αυτό αρθρώνεται το στοιχείο του καθίσματος που αποτελείται από 110 ξύλινα στοιχεία καθένα από τα οποία αποτελείται από 5 κομμάτια που συνδέονται μεταξύ τους με εμισοχαρακτούς κόμβους και ξυλόκολλα. Από αυτά τα 2 πρώτα δημιουργούν μέρος του καθίσματος ενώ τα άλλα 3 δημιουργούν κομμάτι του στηρίγματος του τραπεζιού. Αυτά τα 110 στοιχεία περιστρέφονται γύρω από το βάθρο δημιουργώντας ένα συνεχόμενο κάθισμα και στηρίζονται στο βάθρο «κουμπώνοντας» στις τρύπες που έχει σε όλη την περιφέρεια του .
Τα 3 τραπεζάκια είναι τόξα ενός μεγαλύτερου κύκλου ιδίου κέντρου με αυτό του βάθρου και του καθίσματος, τα οποία «κουμπώνουν» πάνω στο οριζόντιο πέμπτο κομμάτι τον ξύλινων στοιχείων που προαναφέρθηκαν, με τον ίδιο τρόπο που αυτά κουμπώνουν στο βάθρο. Τα στοιχεία καθίσματος που δεν συνεχίζουν στο έδαφος για να σηκωθούν και να γίνουν στήριγμα τραπεζιού έχουν στην εσωτερική του πλευρά μεταλλικές γωνίες για να τα κρατούν σταθερά. Στα σημεία που υπάρχει τραπεζάκι τοποθετείται ξύλινο πάτωμα που βιδώνει πάνω στις ξύλινες ακτίνες το οποίο έχει σχισμές για να διατηρείται η οπτική συνέχεια .
Το στέγαστρο αποτελείται από 10 ορθοστάτες οι οποίοι αποκτούν κλήση καθώς ανεβαίνουν προς τα πάνω. Είναι τοποθετημένοι σε εσοχές που βρίσκονται κυκλικά στην βάση του βάθρου, ενώ στηρίζονται και από μεταλλικές προεξοχές που είναι τοποθετημένες εσωτερικά στο δακτύλιο του βάθρου και πάνω στις οποίες αγκιστρώνουν οι ορθοστάτες. Στο ύψος που τελειώνουν οι ορθοστάτες τοποθετούνται 10 τραβέρσες. Κάθε μια από αυτές ενώνεται με τον αντίστοιχο ορθοστάτη με δύο μεταλλικά στοιχεία το οποία τις επιτρέπουν να περιστρέφεται όταν το στέγαστρο κλείνει. Μεταξύ κάθε ορθοστάτη και τραβέρσας υπάρχει τοποθετημένο ένα διαγώνιο κουμπάσο το οποίο κρατάει την τραβέρσα σε οριζόντια θέση όταν το στέγαστρο είναι ανοιχτό. Τέλος έχουμε το τεντόπανο ,ένα ενιαίο ύφασμα ραμμένο έτσι ώστε να αφήνει τρύπες μέσα στις οποίες σύρονται οι τραβέρσες όταν το στέγαστρο είναι κλειστό. Όταν αυτό ανοίγει το ύφασμα τεντώνει όπως συμβαίνει όταν ανοίγουμε μια ομπρέλα.
Ουσιαστικά η κατασκευή αποτελείται από δύο μέρη: το στοιχείο του καθίσματος με το δάπεδο και τα τραπέζια και το στέγαστρο. Το στοιχείο το στεγάστρου μπορεί να αποσπάται από τη βάση και να κλείνει για να αποθηκεύεται ευκολότερα. Για να το τοποθετήσουμε στη βάση βάλουμε όλους τους ορθοστάτες στις εσοχές τις βάσεις και στη συνέχεια το βάρος τους θα τους τραβήξει προς τα έξω, ενώ σηκώνοντας τις τραβέρσες προς τα πάνω οι κουμπάσοι θα κουμπώσουν στο μέγιστο άνοιγμα τους κρατώντας τις τραβέρσες οριζόντιες οι οποίες όπως θα ανοίξουν προς τα έξω θα τεντώσουν το ύφασμα. Με λίγα λόγια το ένα στοιχείο παρασύρει το άλλο και όλα μαζί ισορροπούν .
Στοιχεία Συμμετοχής
ΔΑΦΝΗ ΚΑΛΑ
ΚΩΔ: 3469
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ: Τ.Ε.Ι. ΑΘΗΝΑΣ